.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد یوسفی از تلاش عده ای برای تحریف روز مازندران؛
اولین حکومت علوی در آمل بود و سپس ساری و گرگان
شمال نیوز : عضو گروه تعیین نام روز ملی مازندران با بیان اینکه می‌توانیم هفته مازندران داشته باشیم و در این هفته به برگزاری برنامه‌های مختلف اقدام کنیم، گفت: ما اعضای تعیین نام روز ملی مازندران زنده هستیم و عده‌ای تلاش می‌کنند تا روز مازندران را تحریف کنند و عادت به تحریف در فضای فرهنگی و اجتماعی مازندران مناسب نیست.....

شمال نیوز : عضو گروه تعیین نام روز ملی مازندران با اشاره به دلایل نامگذاری روز ملی مازندران از تلاش عده‌ای برای تحریف این روز خبر داد.

به گزارش شمال نیوز ، فریده یوسفی عصر امروز در جمع فعالان فرهنگی شهرستان سوادکوه که به میزبانی شهرداری زیراب برگزار شد، با اشاره به اینکه در اواسط دهه 70 دعوت‌نامه‌ای از سوی شورای فرهنگ عمومی مازندران برای من، سیروس مهدوی و حسین اسلامی که بعد‌ها نصر‌الله هومند از منجمان استان هم به این گروه اضافه شد، برای انتخاب روز مازندران و تصویب آن در تقویم کشور ارسال شد، اظهار کرد: شاخص‌های مختلفی برای تعیین روز ملی مازندران تعیین و برای هر کدام از آنها دلایل تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیان شد.

عضو گروه تعیین نام روز ملی مازندران با بیان اینکه برای انتخاب روز مازندران و تصویب آن در تقویم کشور جلسات مختلفی در ارشاد تشکیل شد و همه روزهای مهم تاریخی، ملی و مذهبی را مرور کردیم، افزود: پس از بررسی‌های مختلف، روز 14 آبان 243 هجری شمسی مصادف با 25 رمضان 250 قمری، سالروز برپایی اولین حکومت شیعی در غرب مازندران توسط حسن بن زید علوی به عنوان روز مازندران انتخاب شد.

وی در توضیح شرایط تشکیل اولین حکومت شیعی با توجه به اینکه مردم مازندران از کارگزاران حکومت طاهریان به تنگ آمدند و برای نجات خود به محمدبن ابراهیم‌علوی مراجعه کردند و از او خواستند حکومت علوی تشکیل دهد، خاطر‌نشان کرد: محمدبن ابراهیم‌علوی، مردم را به نزد دامادش حسن بن زید که در ری بود راهنمایی کرد و حسن‌ بن زید به دعوت مردم تبرستان به منطقه آمد و در «پای‌دشت کجور» با او بیعت شد و تبرستانی‌ها با او در بلندی‌های کجور نماز عید فطر را برگزار کردند و به دشت آمدند.

یوسفی افزود: آمل اولین شهری بود که توسط علویان تصرف شد و اولین حکومت علوی در این شهر حاکم و سپس ساری و گرگان هم تصرف شد.

این پژوهشگر در دفاع از انتخاب این روز و در پاسخ به منتقدانی که 14 آبان را روز دینی و نه ملی می‌دانند، گفت: روز 14 آبان به لحاظ تاریخی، دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه است و در واقع ایستادگی در برابر ظلم بود و 14 آبان روز برپایی حکومت علویان به عنوان روز مازندران است.

یوسفی، خاطر‌نشان کرد: «تیرماه سیزده» مانند روزهای دیگر آیینی ما نشانه هویت و ملیت ما و بسیار ارزشمند است ولی نباید دست به تحریف تاریخ و تقویم زد و این نامگذاری‌ها بهانه‌ای برای ارائه داشته‌های فرهنگی ماست.

عضو هیأت مدیره ناشران کشور و عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی پژوهشی «ابا‌ختر»به بیان دلایل نامگذاری روز 14 آبان به عنوان روز مازندران پرداخت و خاطر‌نشان کرد: روز 14 آبان در‌بر‌دارنده دین، سیاست و قیام اجتماعی در مازندران است و نسبت به سایر پیشنهادات دارای جامعیت گسترده‌تری بود.

یوسفی با بیان اینکه می‌توانیم هفته مازندران داشته باشیم و در این هفته به برگزاری برنامه‌های مختلف اقدام کنیم، گفت: ما اعضای تعیین نام روز ملی مازندران زنده هستیم و عده‌ای تلاش می‌کنند تا روز مازندران را تحریف کنند و عادت به تحریف در فضای فرهنگی و اجتماعی مازندران مناسب نیست./ فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حسن 13 آبان 1395
خانم یوسفی اولین حکومت علویان در مرزن آباد یا کجور بوده .شما بر چه اساس و مدرکی می گویید که در آمل بوده؟
مازندرانی 13 آبان 1395
با سلام از اینکه مذهب شیعه مذهب اصلی ما شده است شکی نیست ولی خداوند منان مازندران و کل حاشیه شمالی البرز تا خزر را زیبا آفریده که بر هر بیننده پوشیده نیست بنابر این مازندران از روز خلقت دارای هویت بوده است وادامه خواهد داشت ولی متاسفانه ما ساکنین خصوصا مازنیها به اندازه افق دید خودمان قیاس می کنیم متاسفانه خیلی هویت خودمان را کم کردیم حتی از شناسنامه بقیه مردم ایرن 243 سال عقب تر هستیم.
علی 13 آبان 1395
پس حسین اسلامی ساروی چی چی میگه ؟!!! اون که میگه اول ساری بود!!! آخر ساری بود !!!!! چرا با تعصب ساروی سخن می گویند . تشکر از خانم یوسفی به خاطر بیان حقیقت .
پاسخ ها به این نظر
ساروی 13 آبان 1395
دوست عزیز آقای اسلامی از مازندران شناس های قدیمی و عالمی هستن..حتما حرفی که میزنن براش دلیل و منطقی دارن...بطور کل تا کسی اسناد و مدارکی رو نکرد حرفش رو به یقین باور نکن..شاید اسناد وزارت خانه و مورخین دیگر معتبرتر از گفته آقای اسلامی باشه...شاید
حسین 13 آبان 1395
شکل گیری حکومت علویان درسته اول در امل بوده بعد توسعه پیدا کرده>
قرباني 13 آبان 1395
بيگانه پرستي و رفتن زير يوغ و فرمان يك عده كه به زور سرزميني را اشغال و بر مردم آن حكومت كرده اند، مگر افتخار دارد كه دنبالش مي گرديد...
پس چرا با اشغال عراق و افغانستان از سوي امريكا مخالف هستيد؟

مهم تر اين است كه اين حكومتي كه سرش دعوا داريد، به دست چه كساني برچيده شد ...؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.133 seconds.